Place for archiving, researching and transmitting born in 1994 that explores Land Art both in historical, critical and prospective perspective. It is aimed at “an audience as wide as possible” (Gerry Schum)
Founded by Marc de Verneuil (architect, critic)

Lieu d'archivage, de recherche et de transmission né en 1994 qui explore le Land Art dans une perspective aussi bien historique, critique que prospective. Il s’adresse à «un public aussi large que possible» (Gerry Schum)
Fondé par Marc de Verneuil (architecte, critique)


« Le Land Art est une pure fiction ; voilà pourquoi nous l'observons »
Land Art is purely fictional; that is why we observe it” (OBSART)








vendredi 2 mars 2012

Displaced/Replaced Mass (1969)

Displaced/Replaced Mass 1:1, 1969 (in construction). Photo credit: unknown.
(from Germano Celant, Michael Heizer, Milan, Fondazione Prada, 1997, p.163.)

“The first sculpture object I built was Displaced/Replaced Mass, which used granite blocks set inside three depressions in the ground which were lined with concrete. These materials were close to the existing materials of the region. The rock was gray, the concrete was gray, the enitre work was colorless. The materials were chosen for there nature and application. What it look like was not the issue. I hope to find this as a surprise at the end of the work rather than use known factors in a calculated manner to achieve predictable results. « La première sculpture que j'ai construite était Displaced/Replaced Mass [Masse déplacée/replacée], laquelle se composait de blocs de granit placés à l'intérieur de trois dépressions dans le sol qui étaient doublées en béton. Ces matériaux étaient proches des matériaux existants de la région. La roche était grise, le béton était gris, l’œuvre tout entière était incolore. Les matériaux ont été choisis pour leur nature et leur fonction. A quoi cela ressemble, ce n'était pas le problème. J'espère le découvrir une fois l’œuvre terminée, comme une surprise, plutôt que d'utiliser des éléments connus, de façon calculée, pour obtenir des résultats prévisibles. »
(Michael Heizer, in Julia Brown, Michael Heizer: Sculpture in Reverse, Los Angeles, The Museum of Contemporary Art, 1984, p.14. Traduction OBSART)
 
Time at Work: 340t / 340g displaced

340 tons | night 10 - nuit 10
340 grammes | day 10 - jour 10
340 tons | night 5 - nuit 5
340 grammes | day 5 - jour 5 
340 tons | night 4 - nuit 4 
340 grammes | day 4 - jour 4
Rocher de poussière | Rock of dust
340 tons | night 3 - nuit 3
340 grammes | day 3 - nuit 3
Displaced/Replaced Mass
_________________________________________________________________________
340 grammes déplacés during Levitated Mass by Michael Heizer 
une action transatlantique | a transatlantic action

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire