Place for archiving, researching and transmitting born in 1994 that explores Land Art both in historical, critical and prospective perspective. It is aimed at “an audience as wide as possible” (Gerry Schum)
Founded by Marc de Verneuil (architect, critic)

Lieu d'archivage, de recherche et de transmission né en 1994 qui explore le Land Art dans une perspective aussi bien historique, critique que prospective. Il s’adresse à «un public aussi large que possible» (Gerry Schum)
Fondé par Marc de Verneuil (architecte, critique)


« Le Land Art est une pure fiction ; voilà pourquoi nous l'observons »
Land Art is purely fictional; that is why we observe it” (OBSART)








vendredi 10 février 2012

Land ArTV exhibition, SFB (15/04/69)



Lire en français ci-dessous... 

Poster of the first exhibition made by Gerry Schum and Ursula Wevers as part of their TV gallery “Fernseh-Galerie Berlin”, a revolutionnary project created in May 1968 that aimed to confront as wide as possible an audience with avant-garde art in the context of a divided city. This project shown artworks that exist only when broadcasted. It will be later renamed “Fernsehgalerie Gerry Schum”.
The title Land Art, found in December 1968 during a discussion between Gerry Schum, his wife Ursula Wevers and the artists Richard Long, Barry Flanagan and Jan Dibbets [1], comes from the contraction of Landscape Art. The first title was refused by the artists who did not want the public to confuse their work with an art dealing with landscape, as might have been feared because of the proximity between the words landschaft and landscape [2]. 

[1] The artist was contacted in April 1968 by Schum to start thinking about what would become his famous perspective correction done on Scheveningen beach on February 8, 1969. A new version of this seminal work has been made 40 years later as part of the exhibition Portscape (curated by Theo Tegelaers, SKOR) on a temporary beach in the Port of Rotterdam
[2] Interview with Jan Dibbets, April 29, 2012.



Richard Long, Walking a Straight 10 Mile Line Forward and Back Shooting Every Half Mile, Dartmoor, England, Jan. 1969; 6:00 min., black and white

Barry Flanagan, A Hole in the Sea, Scheveningen, Holland, Febr. 1969; 3:45 min., black and white


Dennis Oppenheim, Timetrack – Following the Time Border between USA and Canada, Fort Kent, 17th March 1969; 2:05 min., black and white


Robert Smithson, Fossil Quarry Mirror with Four Mirror Displacements, Cayuga Lake Region, New York State, March 1969; 3:05 min., black and white


Marinus Boezem, Sand Fountain, Camargue, France, Jan. 1969; 4:00 min., black and white


Jan Dibbets, 12 Hours Tide Object with Correction of Perspective, Dutch Coast, Febr. 1969; 7:32 min., black and white


Walter De Maria, Two Lines Three Circles on the Desert, Mohjave Desert, California, USA, March 1969; 4:45 min., black and white


Mike Heizer, Coyote, Coyote Dry Lake, California, USA, March 1969; 4:20 min., black and white and colour. 



 
Affiche de la première exposition conçue par Gerry Schum et Ursula Wevers dans le cadre de la galerie télévisuelle « Fernseh-Galerie Berlin », un concept révolutionnaire créé en mai 1968 qui visait à montrer l'art d'avant-garde à un public aussi large que possible dans le contexte d'une ville divisée. Ce projet présentait des œuvres qui n'existaient que le temps de leur diffusion. Il sera rebaptisé plus tard « Fernsehgalerie Gerry Schum ». 
Le titre « Land Art », trouvé en décembre 1968 lors d'une discussion entre Gerry Schum, sa compagne Ursula Wevers et les artistes Richard Long, Barry Flanagan et Jan Dibbets [1], provient de la contraction de « Landscape Art ». Ce premier titre a été refusé par les artistes qui ne voulaient pas que le public confonde leur travail avec un art traitant du paysage, ce que l'on pouvait craindre en raison de la proximité entre les mots landscape et landschaft [2].  

[1] L'artiste a été contacté en avril 1968 par Schum pour commencer à réfléchir sur ce qui deviendra sa célèbre correction de perspective réalisée sur la plage scheveningen le 8 février 1969. Une nouvelle version de cette œuvre pionnière a été réalisée 40 ans plus tard dans le cadre de l'exposition « Portscape » (commissionnée par Theo Tegelaers, SKOR), sur une plage temporaire du port de Rotterdam.
[2] Entretien avec Jan Dibbets, 29 avril 2012.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire