Place for archiving, researching and transmitting born in 1994 that explores Land Art both in historical, critical and prospective perspective. It is aimed at “an audience as wide as possible” (Gerry Schum)
Founded by Marc de Verneuil (architect, critic)

Lieu d'archivage, de recherche et de transmission né en 1994 qui explore le Land Art dans une perspective aussi bien historique, critique que prospective. Il s’adresse à «un public aussi large que possible» (Gerry Schum)
Fondé par Marc de Verneuil (architecte, critique)


« Le Land Art est une pure fiction ; voilà pourquoi nous l'observons »
Land Art is purely fictional; that is why we observe it” (OBSART)








dimanche 26 février 2012

340t-340g | Heizer-Perray | USA-FR 28/02/12

Transatlantic action.
Action transatlantique.
340 grammes déplacés... during Levitated Mass by Michael Heizer
Press release


340 t - 340 g [retrospective] 
“A transatlantic  action echoing the pharaonic displacement of Michael Heizer’s 340-ton boulder to LACMA—the largest art museum in the western United States.” « Une action transatlantique en écho au déplacement pharaonique du rocher de 340 tonnes de Michael Heizer vers le LACMA – le plus grand musée d’art de l’Ouest des États-Unis. »
10 nights - 10 jours
Night shot of the boulder, Los Angeles, 2012. (courtesy of Doug Pray)










[↑]




















Revue de presse | press review [⌂]
340 grammes déplacés... during Levitated Mass by Michael Heizer 
USA - France | West Coast - côte Ouest | 28/02 - 10/03/2012


“Over the 10 days it took for artist Michael Heizer's 340-ton rock to travel from a Riverside quarry to the Los Angeles County Museum of Art, moving an average 5 miles per hour in a specially built, 260-foot-long transporter, over in France, artist Régis Perray moved 340 grams of dust through Nantes. He loaded it into a tiny toy dump truck and pulled it with his fingers. The dust came from Chartres Cathedral, a place "younger than Heizer's rock, but older than the history of the United States," partly built when, in the year 1145, citizens harnessed themselves to carts and pulled building materials to the site in an act of extreme piety. (Read more)
 Catherine Wagley (March 22, 2012)


2014
Le Tour de Régis Perray en 80 Phrases (FR)

2013
March - Atlantica (ES-EN)
March - Atlantica - Julie Crenn (FR)

2012
July  2 - Time At Work: 340t / 340g displaced
Jun.30 - Le temps à l'œuvre : 340t / 340g déplacés
Jun.28 - Wikipedia (FR) 
Jun.25 - Wikipedia (EN)
Jun.24 - Observatoire de l'Art Contemporain (FR)
Jun.12 - Revue Laura (FR) 
Mar.24 - Paris-art (FR) 
Mar.22 - Revue Inferno (FR) 
Mar.22 - LA Weekly (US)
Mar.13 - Infrascape Design (US) 
Mar. 5 - LACMA (US)
Mar. 5 - Sea of Gray (US)
Mar. 5 - Portail du Land Art (FR)
Feb.29 - First steps | premiers pas  
Feb.27 - Sea of Gray (US)
Feb.27 - Thoughtstone (US) 

2011
Dec.29 - AdensI (FR) 
Sep.16 - Artistes Contemporains (FR)
Sep.11 - Art Fac Metz (FR)
Sep. 6 - Press release
Sep. 6 - Communiqué


[↑]










Rétrospective | retrospective [⌂]
340 grammes déplacés... during Levitated Mass by Michael Heizer 
USA - France | West Coast - côte Ouest | 28/02 - 10/03/2012

340 t | night 10 - nuit 10
340 g | day 10 - jour 10
Earth  
340 g | day 10 - jour 10
340 grammes déplacés... during Levitated Mass by Michael Heizer
10e et dernier jour du déplacement
Côte Ouest, France, Nantes, février/mars 2012
Poussière de la voûte de la Cathédrale de Chartres









[↑]










10 jours | 10 nights [⌂]
Between each displacement of matter, we looked for quotes or significant documents in order to shed new light on Michael Heizer's work and Régis Perray's. Here below is an overview of these transatlantic interludes. Entre chaque déplacement de matière, nous avons cherché des citations ou des documents significatifs permettant d'apporter un éclairage sur l’œuvre de Michael Heizer et celle de Régis Perray. Ci-dessous figure l'ensemble de ces interludes transatlantiques.

#10 - Double Negative
#01 - Time Art

Interlude #06
Marlène Bélilos : Et maintenant vous le faites ici alors que vous le faisiez dans le désert. Pourquoi ? / Michael Heizer : Hum... parce que... je vis à... New York. Il n'y a pas de terrain... là. [en français]  « Marlène Bélilos : And now, you are doing it here, but you were doing it in the desert. Why? / Michael Heizer : Hum... because... I'm living in... New York. There's no land... there. [speaking French] » source
« OUEST. Je reviens toujours à l'Ouest, les pieds dans la terre sablonneuse, au bord de l'immense océan (Régis Perray) »  WEST. I always come back to the West, feet in the sandy soil, on the edge of the immense ocean (Régis Perray) source

[↑]










Bougeurs de masse | Mass Movers [⌂]

26/02/12 - Гром-камень (1768) | 1800 t
25/02/12 - Гром-камень (1770) | 1800 t, 6 km
14/02/12 - Levitated Mass, Tsunami Memorial (07/2011)
12/02/12 - 180 tonnes, Tsunami Memorial (FR > UK)
17/01/12 - Levitated Mass, pre-history (1969-1983)
16/01/12 - Levitated Mass, maps
15/01/12 - Levitated Mass, videos
09/01/12 - Boulder Art
23/12/11 - Levitated Mass, Stonehenge (2012, -5000)

Levitated Mass (2012)
170 km, 340 t, Stone Valley Material > LACMA (USA)
« boulderoute » : 170 km entre Jurupa Valley et Wilshire Boulevard
« Boulderoads »: 106 miles from Jurupa Valley et Wilshire Boulevard, Los Angeles
Tsunami Memorial (2011)
1450 km, 123 t, Carrières Plo > National History Museum (FR > EN)
« Sidobroute »: 1450  km entre St-Salvy-de-la-Balme et Cromwell Road (Londres)
« Sidobroads »: 900 miles from St-Salvy-de-la-Balme to Cromwell Road, London 
Гром-камень (1770)
6.3 km, 1800 t, Sankt-Peterbourg (RU) (map in progress)
« Thunderoute »: 6,3 km entre la forêt de Carelie et les Jardins d'Alexandre (St Petersbourg)
« Thunderoads »: 5 miles from the Karelian Forest to Alexander's Gardens, St Petersburg
Stonehenge (-5000)
257 km | Pembrokeshire > Amesbury (WL > EN)
« Stonesroute »: 257 km entre Pembrokeshire (Pays deGalles) et Amesbury (Angleterre)
« Stoneroads »: 160 miles from Pembrokeshire to Amesbury, Wiltshire 
[↑]










Où était le Rocher ? [⌂]

Traductions
25/02/12 - Le « Rocher » du LACMA pourrait finalement (...)
Le Rocher dans sa carrière. Courtesy of LACMA
Tranchée en construction sur l'ancienne pelouse du pavillon Resnick, été 2011.
Courtesy of LACMA
La construction de la remorque autour du rocher (en cours d'achèvement).
Courtesy of Deborah Vankin

Fin du chantier de construction de la tranchée, été 2011.
Courtesy of LACMA
















Arrivée du convoi d'Emmert International au LACMA, 10 mars 2012.
Courtesy of Doug Pray

[↑]















Michael Heizer, sculpteur de vide [⌂]

Infos
Nick Tarasen (unofficial website) 















Régis Perray, actionist on Earth [⌂]

Infos 
Site web
Blog (FR)

Sélection d'oeuvres
Le dumper et les pierres de la cathédrale de Chartres (2010)
Centre d'entraînement pour retourner au Pilat et à Saqqara (2001)
Dans le désert il n’y a pas que des pierres (1999)

Sélection d'expositions (2003-2012)
« Les bouts du monde », Gourvennec-Ogor, Marseille (2012)
“Dust Memories”, SI - Swiss Institute, New York (2003)
with Mel Bochner, Robert Morris, Claudio Parmiggiani, Ed Ruscha, Lawrence Weiner, Erwin Wurm (...)

Sélections d'articles (2006-2012)
Paris-Art, interview J. Aminthe (FR)
Sur la terre comme au ciel, J.-M. Huitorel (FR)
On Earth as it is in Heaven, J.-M. Huitorel (EN)
Sobre la tierra como en el cielo, J.-M. Huitorel (ES)

Dans le désert il n'y a pas que des pierres, Gizeh, Egypte, mars 1999
Action de Régis Perray. Cf. son site


[↑] 

18 commentaires:

  1. Il y a aussi un peu de sable quand même..:-)

    RépondreSupprimer
  2. güzel yazı olmuş teşekkürler.

    RépondreSupprimer
  3. Réponses
    1. Thank you very much, Bez çanta. Really appreciated.

      Supprimer
  4. great, shares...i m following u..i wil back

    RépondreSupprimer
  5. great, will u contineu share posts ? pls tell me

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Dear Mobilbahis,
      For sure! Even if these days are strange.
      Please be patient...
      And thank you for your kind support!

      Supprimer
  6. Réponses
    1. This vehicle was not chosen by chance, a vehicle made to last ;-)

      Supprimer