Place for archiving, researching and transmitting born in 1994 that explores Land Art both in historical, critical and prospective perspective. It is aimed at “an audience as wide as possible” (Gerry Schum)
Founded by Marc de Verneuil (architect, critic)

Lieu d'archivage, de recherche et de transmission né en 1994 qui explore le Land Art dans une perspective aussi bien historique, critique que prospective. Il s’adresse à «un public aussi large que possible» (Gerry Schum)
Fondé par Marc de Verneuil (architecte, critique)


« Le Land Art est une pure fiction ; voilà pourquoi nous l'observons »
Land Art is purely fictional; that is why we observe it” (OBSART)








mardi 17 janvier 2012

Levitated Mass, 1969-1983 (pre-history)

Michael Heizer, Levitated Mass, 1969 (detail). © Volker-H. Schneider / Marzona
Michael Heizer, Levitated Mass, 2012
Collection: Los Angeles County Museum of Art

Film (1+40)
Maps (3) 
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Levitated Mass, 1969, Nevada (1er projet)
Levitated Mass, 1969, Nevada (1st project)
Michael Heizer, Levitated Mass, 1969.  © Volker-H. Schneider / Marzona
(Based on Paper - Die Sammlung Marzona. Revolution der Kunst 1960-1975,  p.154)
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Source: Jori Finkel, LA Time
Une photographie de 1969 prise à Spooner Summit (Nevada) montrant le rocher de 120 tonnes que Michael Heizer prévoyait de soulever et de placer au dessus d'une tranchée creusée dans le lit asséché d'un lac pour réaliser "Levitated Mass." Le rocher a brisé le bras de la grue. (Michael Heizer)
A 1969 photograph showing the 120-ton boulder from Spooner Summit, Nev., that Michael Heizer planned to lift and place above a trench dug in a dry lake bed to create "Levitated Mass." The boulder broke the boom on the crane. (Michael Heizer)
 
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Levitated Mass, 1969-70, Munich (2e projet)
Levitated Mass, 1969-70, Munich (2nd project)
Levitated Mass, 1969, Munich. © Collection Herzer und Kinnius
(Zdenek Felix, Michael Heizer, Ed. Fourcade, New York, 1979, p.101)
Cette planche est tirée du catalogue de l'exposition monographique de Michael Heizer co-présentée en 1979 au musée Folkwang d'Essen en Allemagne (15-29 juillet) et au Rijksmuseum Kröller-Müller d'Otterlo au Pays-Bas (19 août - 7 octobre). On notera la présence d'une seule structure porteuse sous le rocher.
This plate is taken from the catalog of Michael Heizer's monographic exhibition co-presented in 1979 at the Museum Folkwang in Essen, Germany (July 15-29) and the Rijksmuseum Kröller-Müller, Otterlo, The Netherlands (August 19 - October 7). One will notice the presence of a single supporting structure under the rock.
Levitated Mass Olympia, 1970, Munich. © Collection Herzer und Kinnius
(Felix Zdenek, Michael Heizer, Ed. Fourcade, New York, 1979, p.102)
Sur cette autre planche tirée du catalogue cité précédemment, on notera l'absence de structure porteuse. Ce dessin semble traduire plus une idée de l'oeuvre que sa représentation. On notera également que le titre a sensiblement changé, devenant Levitated Mass Olympia : cette oeuvre a été conçue pour les Jeux Olympiques de Munich, organisés deux ans plus tard en 1972.
On this other plate taken from the previously mentioned catalog, one will notice  the absence of supporting structure. This drawing seems to be more an idea of the work than its representation. One may also notice that the title has slightly changed, becoming Levitated Mass Olympia: this work was planned for the Munich Olympic Games organized two years after, in 1972. 
Levitated Mass Diptychon Collage. Alluplate besch. Zeichnung 93/52 cm. 
(Peter Weiermair, Michael Heizer, Galerie im Taxispalais, Innsbruck, 1977, p.13)
Photo: Jutta von Papa or Heinz Gappmayr
Cette planche est tirée d'un autre catalogue d'une exposition monographique de Michael Heizer, organisée par Peter Weiermairen à la Galerie im Taxispalais (Innsbruck, Autriche, 29 mars - 16 avril 1977). Levitated Mass Diptychon Collage, non-daté [1], semble faire la synthèse des deux études précédentes : le dessus du rocher aligné sur le niveau du sol et la sructure porteuse à nouveau visible rappellent la première étude, tandis que la forme non-géométrique de la découpe du sol renvoie clairement à la seconde.
This plate is taken from another catalog of Michael Heizer's monographic exhibition, curated by Peter Weiermairen at the Galerie im Taxispalais (Innsbruck, Austria, March 29 - April 16, 1977). Levitated Mass Diptychon Collage, undated [1], seems to synthesize the two previous studies: the top of the rock aligned with the ground level and the reappearance of the supporting structure remind the first study, while the non-geometric shape of the cutout in the ground clearly refers to the second one.
[1] L'ensemble des travaux figurant dans le catalogue datent de 1969, à l'exception de Isolated Mass (1968). On peut penser qu'il en est de même pour ce collage.
[1] All works included in the catalog are dated from 1969with the exception of Isolated Mass (1968). Presumably it is the same for this collage.

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Levitated Mass, 1982-83, New York (3e projet)
Levitated Mass, 1982-83, New York (3rd project)
Levitated Mass, 1982. Photo: Salim Virji 2008


Levitated Mass, 1982 (technical drawing). © Michael Heizer
(Germano Celant, Michael Heizer,  ed. Prada, 1997, p.373)

Levitated Mass, 1983. © Michael Heizer




1983 - New York, IBM (drawings)
1982 - New York, IBM (description)
1982 - New York, IBM (photos)
1969 - First project (drawings) 

Articles (FR-US)
Displaced/Replaced Mass (1969) 
Time at Work: 340t / 340g displaced
Michael Heizer, Actual Size (1970-2012)  
Levitated Art, Over the River (1935-2014)
Stonehenge, Levitated Mass (-5000, 2012) 
Tsunami Memorial, Levitated Mass (07/2011)
Un bloc de 180 tonnes transformé en monument


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340 grammes déplacés during Levitated Mass by Michael Heizer 
une action transatlantique | a transatlantic action

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